דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

מקור שיטת האסטרולוגיה ההודית – המדע הוודי

אסטרולוגיה הודית נקראת גם ג'יוטיש או אסטרולוגיה וודית והיא מבוססת על המדע הוודי העתיק. המדע הוודי העתיק מתבסס על הוודה. משמעות המילה וודה היא ידע, או חוכמה. ודה היא ידע שלם ומלא – חכמת היקום. הוודה איננה ידע אינפורמטיבי כזה או אחר, אלא ידע במובן של מכלול המהות של חוקיות, סדר והרמוניה. הוודה איננה כתבים עתיקים מלאים במידע אינטלקטואלי, אלא ביטוי צלילי של חוקי הטבע. רצף של צלילים החובקים בתוכם את החוקיות ההרמונית המושלמת של אחדות היקום. כוליות האינטליגנציה של הטבע, המהות והתוכן הפנימי של תבונת הטבע.

לפי המדעים המודרנים האדם משתמש רק באחוז זעום ביותר מהאנטיליגנציה הטבועה בו, ולכן יכולתו לתפוס, להבין ולהשתמש בחוקי הטבע מוגבלת. לפי התרבות ההודית העתיקה טמונה באדם היכולת להתפתח ולפרוש את מלוא יכולתו המוחית והמנטלית. אדם כזה חי את הוודה – את תבונתו המושלמת של הטבע – וחווה את האחדות ההרמונית של הקיום התופעתי בתודעתו. לאדם כזה הקשר בין כל תופעה ותופעה ביקום ברור מאליו, והוא חווה כל דבר ודבר כביטוי של אחדות אחת גדולה.

לאורך כל תהליכי התפתחות האנושות היו אנשים כאלו אשר תודעתם הגיעה לרמות נישאות אלה של קיום, והם עשו שימוש בחכמתם לטובת החברה כולה. בתקופות הקדומות של הודו היו אלה ה"רישים", החוזים הקדמונים, שחוו את הוודה כתנודות של ידע בתודעתם. הם שרו את הצלילים של הוודה, העבירו אותם כמזמורים, מאב לבן, בתהליכי לימוד מדוייקים להפליא. הם פיתחו דרכים לא רק לשמר את מזמורי הוודה אלה גם להפיק מהם את הידע המוצפן בתוכם ולהפכו לידע מעשי ושימושי, אשר מטרתו להביא את חיי האדם לכדי תיאום מושלם עם חוקי הטבע. כל זאת לשם קידום של חיים בריאים בהרמוניה ובהתפתחות חסרת מכשולים, לקראת יותר ויותר הצלחה, התגשמות ואושר.

המדע הוודי העתיק שפוענח בתודעת החכמים הקדומים חובק את כל תחומי החיים. בין השאר הוא כולל גם מדע ארכיטקטורה מפותח ביותר אשר ביכולתו להחיות את הקשר של האדם עם חוקי הטבע על ידי ניצול ההרמוניות החבויות במרחב, ואת האיור ודה – "מדע החיים" – שהוא תורת בריאות אשר זוכה בימינו לפופולריות הולכת וגוברת. כמו כן מצוי במדע הוודי ידע מפותח מאוד של אומנויות אחרות, כמו פיסול וציור, ומדע שלם של מוסיקה – ההשפעה שיש לה על תהליכי ההתפתחות, והקשר שלה למחזוריות חוקי הטבע כפי שהם מתבטאים בחילופי עונות השנה, מחזוריות היום והלילה וכד'.

אולם החשוב מבין המדעים השזור כחוט השני בכל שאר התחומים של הידע הוודי העתיק הוא מדע האסטרולגיה. "ג'יוטישה" ( או "ג'יוטיש") הוא השם הוודי של מדע האסטרולוגיה ומשמעותו "האור הנעלה". אותו זוהר של ידע הזורח בתודעתם של החכמים ואשר ביכולתו לשפוך אור לא רק על מציאות ההווה, אלא גם על העבר והעתיד.

"ג'יוטיש" – אסטרולוגיה וודית, הוא היבט של הידע הוודי ובכך הוא מושתת על העקרון האומר כי בבסיס הקיום התופעתי, בבסיס הבריאה כולה, מצוי תחום בלתי נגלה של קיום. אחדות של שקט מוחלט ועוצמה אינסופית. אותו תחום שקט של עוצמה אינסופית הוא התבונה הטהורה של היקום – או תודעה קוסמית. במימד זה מצויה הוודה – והוא המקור של כל האינטליגנציה והאנרגיה ושל כל חוקי הטבע המנחים והמפעילים בהרמוניה את כל תהליכי הקיום וההתפתחות.

מכאן שכל דבר ודבר ביקום – כל תופעה וכל תהליך מקורו אחד. אומנם לפי המדע הוודי יש ביכולתו של האדם לחוות אחדות זאת בתודעתו, אולם גם לפני התפתחותו של האדם למצבי תודעה גבוהים – בהם האחדות ההרמונית של הטבע היא מציאות חיה – יכול האדם לעשות שימוש בקשר העמוק הקיים בין כל התופעות בטבע באמצעות מדע האסטרולוגיה.

זאת מכיוון שאותם חוקים המנחים בתהליכים מחזוריים את היקום כולו, מתבטאים בצורה מקבילה בחיי האדם ובכל מערכת טבעית אחרת. באמצעות ידע על איכויותיהן הפנימיות של גרמי השמים ושל הכיוונים במרחב, ובאמצעות הסתכלות על מיקום ותנועת גרמי השמיים – יכול האדם ללמוד על איכויות פנימיות ומצבים בחייו, ולהסיק מידע שימושי על תנועתם והתפתחותם לאורך זמן. כך יכול האדם לדעת ולהבין את ההשפעות הפנימיות והחיצוניות אליהן הוא נחשף בתקופות השונות של חייו, וכך יכול הוא לפעול בצורה טובה יותר בכל תקופה ובכל תחום בחיים.

"לפי המיקרוקוסמוס כך המקרוקוסמוס" היא אימרה משמעותית מאוד במדע הוודי. לכל תכונה ולכל תחום בחיי האדם יש תכונה מקבילה ותחום מקביל בקוסמוס. מצד אחד יכול האדם – מתוך הסתכלות פנימית מדיטטיבית – לדלות ממעמקי נפשו ידע על תופעות טבעיות, ומצד שני יכול הוא – תוך הסתכלות על תופעות טבעיות – ללמוד על תכני נפשו הפנימית והתפתחות ביטוייה בזמן.

מדע האסטרולוגיה הוודית הוא מערך של חוקים וכללים לתרגום המתרחש ביקום. שפה המתרגמת את הנאמר בתהליכים המחזוריים של תנועת גרמי השמיים – לנאמר בתהליכי החיים של האדם. הידע של האסטרולוגיה ההודית מאפשר לנו להמיר את תמונת גרמי השמים ותנועתם לתמונת חיינו – כדי להבין את ההשפעות והתהליכים המתרחשים בהם.

למעשה, בכל התרבויות הקדומות היה מדע אסטרולוגי מפותח. עם התפתחות העידן המודרני דעך הידע האסטרולוגי של מרבית התרבויות העתיקות ואיתו גם תחומים רבים אחרים של ידע, העוסקים בקשר של האדם עם הטבע ועם עצמיותו ותודעתו הפנימית. בשל סיבות רבות, תחומי הידע החיצוניים והאינטלקטואלים הפכו לשליטים היחידים של חיי האדם ומדעיותם הסוביקטיבית ותקפותם של תחומי ידע מסורתיים נפסלה ונזרקה לשוליים. גם במדינות המערב וגם בהודו – אשר בה האסטרולוגיה תופסת עדיין מקום חשוב מאוד בקרב כלל האוכלוסיה – יצאה האסטרולוגיה מהקשרה הנכון. הידע הפך חלקי ואפילו מעוות פה ושם, ובמידה כלשהיא נעשה בו שימוש לא נכון ו/או למטרות לא ראויות.

מן הראוי להחיות את ידע האסטרולוגיה השלם בהקשרו הרלוונטי לחיי האדם ולשדרג את הדעות הקדומות הרווחות בקרב כלל האוכלוסיה לגבי מדע עתיק זה. לאסטרולוגיה ההודית העתיקה יש הרבה מה לתרום לתהליך של התחדשות מעמדו של מדע האסטרולוגיה ככלל. זאת מאחר והיא כוללת התייחסות מעמיקה ביותר לקשר בין התחומים החומריים והרוחניים של החיים, ומשום שיש בה כלים מעמיקים להבנת מקומו של האדם ביקום, תפקידו עלי אדמות, והמשמעות ההוליסטית שיש לתהליכי ההתפתחות האישיים והחברתיים כאחד.